Sund kost

  • Sundhedsstyrelsen anbefaler 600 gram frugt og grønt hver dag. Men det er de grove grøntsager, der gør en forskel. De hjælper på fordøjelsen og mætter, så du får mindre trang til at småspise mellem måltiderne.
  • De fleste får ikke nok vitaminer, selv med en alsidig kost. Derfor er en multivitaminpille om dagen en god ide.
  • Spis fede fisk som laks, makrel og sild. Mandler, valnødder og hørfrø giver proteiner og gode fedtstoffer – som vi har brug!
  • Skær ned på kulhydrater som hvidt brød, hvide ris og pasta. Gå efter fuldkornsprodukter.
  • Hold igen med alkohol, kaffe, sukker og andre søde sager. En kop kaffe i ny og næ kan være en fordel, men flere kander kaffe hver dag er decideret sundhedsskadeligt.
  • Antallet af mennesker, der dør af hjertekarsygdomme er faldet siden 1995. Halvdelen af faldet skyldes, at folk faktisk spiser sundere, den anden halvdel skyldes bedre behandling.

Der var landskamp i fjernsynet, ikke desto var der fuldt fremmøde i ’mandegruppen’ – et hold af voksne mænd, der har meldt sig til et kursus i sund madlavning på aftenskolen. Menuen stod på broccolisalat, og nogle fortrød vistnok, at de ikke var blevet hjemme. Men salaten blev piftet op med en let ingefærsdressing, og pludselig viste det sig, at broccoli ikke er så tosset endda. Ernæringsterapeut Tine Grandjean går ind for, at seniorer aktiverer deres nysgerrighed, når det gælder mad. Det er trist at gentage det, men der er masser af gode argumenter for at spise sundt – for eksempel får man det bedre, undgår sygdomme og kan måske oven i købet føje nogle gode år til sit liv. Alligevel har vi – og det gælder de fleste af os – tillagt os nogle uheldige madvaner. De er svære at bryde, men det kommer man altså ikke uden om, hvis man vil nyde fordelene ved at spise sundere.

Mæt på en ny måde

”Et af de store problemer er, at mange, der ændrer kost, mangler den langvarige mæthedsfølelse,” siger Tine Grandjean. ”Hvis du har fået fem frikadeller med kartofler og opbagt sovs, så har du en sten i maven. Og det er helt anden fornemmelse, end hvis du har spist broccoli med dressing og en mindre portion kød. Man skal vænne sig til at være mæt på en anden måde. Kroppen får masser at arbejde med – gode fibre, fedtstoffer og proteiner – men vi er vant til, at mæthed betyder tung og træt.” For de fleste seniorer gælder de samme kostråd som for resten af befolkningen: spis flere grove grøntsager – broccoli, gulerødder, selleri, kål, jordskokker, blomkål, rødbeder… gerne omkring et halvt kilo om dagen. Der har dannet sig nogle misforståelser omkring Sundhedsstyrelsens kostråd om ’seks om dagen’. Nogle tror, at de er dækket ind, hvis de drikker et par glas juice, spiser et æble og får lidt tomat og agurk. Men det er de grove grøntsager, der virkelig tæller i regnskabet. Ingen regler uden undtagelser. For nogle ældre er undervægt og manglende appetit et stort problem. For dem gælder det først og fremmest om at spise og få nogle kalorier indenbords. Men også her kan man med fordel holde sig til fede fisk, sunde olier, nødder og frø, og måske krydderurter, der indeholder mange mineraler.

To nye sunde retter om ugen

Tine Grandjean har hjulpet mange mennesker til en mere spændende og sund kost. ”Start med at lægge til i stedet for at fjerne,” siger hun. ”Tilføj lidt efter lidt nogle af de sunde ting, så overgangen ikke bliver så brat. Og få så noget professionel hjælp og inspiration. Vi får professionel hjælp til mange forskellige ting, men mærkeligt nok sjældent til maden, selvom den jo fylder temmelig meget i vores liv. Man har brug for både inspiration og praktiske råd. På mit mandehold har de fleste aldrig lavet mad før. Til gengæld er de er ret stolte, når de kommer og fortæller, at de har lavet løgsuppe til konen.” Tine Grandjean erkender, at det kræver en indsats at ændre kostvaner. Måske plejer du at gå i supermarkedet uden en indkøbsseddel – du køber jo alligevel de samme ting hver gang. Den går ikke, hvis du skal lave noget nyt efter en opskrift. Men lad være med at skrue ambitionerne for højt op. To nye retter om ugen er rigeligt. Og så er det en god ide at starte på en søndag, hvor du har god tid og ikke kommer hjem efter en travl hverdag.