1. Se i øjnene at du har kroniske smerter – så kan du lettere lære at leve med dem.
  2. Opstil konkrete målsætninger med hensyn til arbejde, fritid og samvær – for at få noget ud af dagen.
  3. Bliv vred på din smerte, når den er ved at vokse dig over hovedet – for at smerten ikke kommer til at styre dit liv.
  4. Tag smertestillende medicin fast på klokkeslæt og foretag kun gradvise ændringer i mængden – for at få den bedste virkning af medicinen og få stabilitet og ro i hverdagen.
  5. Sørg for at komme i bedst mulig form og vedligehold den – for at have styrke til at overkomme din smerte. Når du lever et aktivt liv, påvirker det din livskvalitet positivt - også når du har kroniske smerter. Selvom du måske tror det modsatte, kan fysisk aktivitet faktisk hjælpe mod dine smerter.
  6. Lær at slappe af og brug afspændingsøvelser regelmæssigt – for at give slip på smerten. Mindfullness er blevet mere og mere anvendt som en god metode til at lette kroniske smerter, og det er noget, som alle kan lære.
  7. Sørg for at være beskæftiget – for at undgå, at smerten ikke tager overhånd, så du kan fokusere på dit liv frem for på smerterne.
  8. Lær at tidsbegrænse aktiviteter og veksle mellem forskellige beskæftigelser – for at undgå overbelastning, der giver spændinger og smerter.
  9. Få familie og venner til at støtte dig i dine raske handlinger frem for i din invaliditet – for at få styrke til det, du kan.
  10. Vær åben og rimelig i kontakten med din læge – for at få lægen til at give den rigtige behandling.

Kilde: Gigtforeningen