Om skribenten

  • Anette Harbech Olesen er forfatter og aktuel med bøgerne Hjernegod mad og Glutenfri mad.
  • Anette blogger om mad og sundhed på www.madforlivet.com hvor hun også udgiver et gratis månedligt nyhedsbrev

Det, du spiser og drikker, har også betydning for, om der genopbygges nye nerveceller i hjernen, og det og meget mere kan have betydning for din hukommelse. Du kommunikerer så at sige med din krop via dine valg af mad og livsstil, og den gode nyhed er, at du via bevidste valg vil kunne stimulere nydannelsen af hjerneceller, og at det endda kan ske særdeles hurtigt og effektivt. Det underbygges af helt ny forskning på området. At stimulere til dannelse af nye nerveceller i hjernen indebærer i korte træk indtag af hjernegod mad, en god nattesøvn og daglig motion. Det betyder også samtidig forsigtighed i indtaget af de mest belastende fødevarer, tobak og overdrevent alkoholindtag, ligesom miljøfaktorer har vist sig at kunne have en degenererende effekt.

Hvis din hjerne bestemte

Hvis du lod din hjerne bestemme, hvad den gerne ville have, du spiste, så ville den uden tvivl vælge måltider bestående af masser af gode, uforarbejdede fedtstoffer, økologiske grønsager og kød fra vildtlevende dyr. Den ville også opfordre dig til at gå i seng før midnat og sove mindst syv timer, så den kunne få arkiveret dagens indtryk, afgiftet systemet og ladet effektivt op til næste dag. Og så ville den helt sikkert opfordre dig indtrængende til at komme ud i den friske luft, få dig rørt hver dag og få trukket vejret dybt, så den nødvendige ilt kommer ud til alle kroppens celler.

Sådan hjælper du din hjerne gennem kosten

Det behøver ikke at være svært at efterleve hjernens ønsker, og i min nye bog Hjernegod mad kan du finde masser af redskaber og inspirerende opskrifter på optimal hjernegod mad med:

  • Gode og uforarbejdede fedtstoffer fra økologiske ekstra jomfruolier, frø, kerner, nødder og mandler
  • Økologiske grønsager, bær og frugter
  • Økologiske fisk, bønner og linser
  • Lejlighedsvist lidt økologisk kød og hjemmelavet yoghurt eller kefir.

Hjernegod mad er velsmagende og nærende

Optimal og Hjernegod mad kræver en smule tilpasning i forhold til gennemsnitdanskerens madindtag. En gennemsnitdanskers madindtag består nemlig desværre for to tredjedels vedkommende af rugbrød, hvidt brød og pasta, sukker, kød, kartofler og mælkeprodukter. For at tilgodese hjernen og kroppens behov, kan der således med fordel ændres ved prioriteringerne af såvel sammensætningen som kvaliteten af den mad, som indtages. Derfor vil du i Hjernegod mad ikke finde opskrifter, der er baseret på hvidt, næringsdrænet hvedemel, sukker eller dårlige fedtstoffer. Du vil derimod blive inspireret til velsmagende, nærende og dejlige måltider, fyldt til bristepunktet med råvarer, der nærer både hjerte, hjerte og smagsløg.