Vitaminer og mineraler fylder ikke så meget, men mikronæringsstoffernes betydning for vores indre sundhed og balance er alligevel betragtelig.

Vita betyder liv, og hvis ikke det var for tilstedeværelsen af vitaminer og mineraler kunne vores kroppe ikke fungere optimalt. De indgår nemlig i dannelsen af hormoner, neurotransmittere, enzymer og mange andre vigtige budbringere i organismen. Enzymer kaldes eksempelvis for livets tændrør, for det er ofte enzymer, der foranlediger aktivitet i kroppens væv. Der skal også enzymer til, for at vi kan fordøje vores mad, så næringsstofferne kan optages og anvendes af kroppens celler og meget meget mere.

Set i lyset heraf, kan det betale sig at sikre sig selv og sine kære tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler hver dag. De bedste former for vitaminer og mineraler får du fra maden. Gode og næringsrige råvarer indeholder nemlig mikronæringsstoffer, der er organiske og naturlige og derfor letoptagelige og anvendelige for kroppens celler.

En af udfordringerne i dag er, at mange af de fødevarer som fremstilles og sælges, enten er stærkt forarbejdede, dyrket i  rockwool eller sprøjtet med skadelige kemiske stoffer. For hver forarbejdningsproces, som en fødevare gennemgår, går en del af vitamin- og mineralindholdet tabt. Konventionelle grønsager eller krydderurter, der er dyrket i rockwool eller kunstig jord, indeholder selvsagt ikke samme grad af mikronæringsstoffer, som afgrøder dyrket i rigtig jord.

Derfor kan det i dag ofte være problematisk at få tilstrækkeligt med mikronæringsstoffer igennem maden. Mangel på mikronæringsstoffer er således udbredt, også blandt os danskere, og tilskrives primært indtag af næringsdrænede fødevarer. Mangel på mikronæringsstoffer forbindes jf. ny engelsk forskning med øget sygelighed.

Et nyt studie under ledelse af den særdeles kompetente engelske professor og forsker Margaret P. Rayman har vist, at op til 66,7% af de patienter, der deltog i hendes nylige undersøgelse, led af mangel på en eller flere mikronæringsstoffer. Studiet blev offentliggjort i marts måned i år i Nutrients (1). Formålet med den netop offentliggjorte undersøgelse var at bestemme den ernæringsmæssige status samt vitamin- og mineralniveauerne blandt en gruppe indlagte patienter. Forskerne ønskede derudfra at afgøre, om disse faktorer kunne have betydning for patienternes sygdomsforløb. Det viste sig, at en særdeles stor del af patienterne manglede zink, selen, vitamin B1, B6 og B12, og der blev via studiet påvist nye sammenhænge imellem udvikling af sygdomme og mangel på specifikke mikronæringsstoffer.

Margaret P. Rayman fra University of Surrey og andre forskere er særligt bekymrede over det lave indhold af sporstoffet selen, som ses i en typisk europæisk kost. Lave selenniveauer svækker immunforsvaret og gør os mere sårbare overfor sygdomme. Det viste sig, at de mennesker med lave selenniveauer, som indtog selen som kosttilskud, efterfølgende udviste hurtig bedring i deres tilstand, hvilket de mennesker med lave niveauer ikke gjorde. Professor Margaret P. Rayman vurderer, at den gennemsnitlige englænder kun indtager cirka halvdelen af den mængde selen, som var normalt for cirka 50 år siden.

Andre undersøgelser har kortlagt, at godt halvdelen af den danske befolkning, såvel børn som ældre, mangler D3 vitamin i vintermånederne (2), ligesom mange ældre danskere også mangler magnesium og selen (3), og at mange mennesker generelt ikke indtager de for dem nødvendige mængder mikronæringsstoffer igennem maden.

Vi behøver vitaminer og mineraler for at kunne opretholde et normalt immunforsvar, bevare vores kognitive formåen og for at mange andre kropslige funktioner skal kunne fungere optimalt.  Herunder kan du se, hvad du kan gøre for at sikre dig og dine tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler i dagligdagen.