Om skribenten

  • Anette Harbech Olesen er forfatter og aktuel med bøgerne Hjernegod mad og Glutenfri mad.
  • Anette blogger om mad og sundhed på www.madforlivet.com hvor hun også udgiver et gratis månedligt nyhedsbrev.

D3 vitamin er et af de vigtigste vitaminer, som du kan danne i din krop. D3 vitamin dannes, når solens stråler rammer din bare hud. Det er det mest immunmodulerende vitamin, som vi kender til, og D3 vitamin har nærmest hormonlignende status i kroppen.  Vi, der bor her på de nordlige breddegrader, danner kun D3 vitamin i de få måneder af året, hvor solen står højt på himmelen, og hvor vi kan være udenfor uden for meget tøj og solcreme på. Da vi ikke kan spise os til tilstrækkeligt D vitamin, så betyder det, at alt for mange af os mangler D3 vitamin i vintermånederne. Det er betænkeligt, for det er livsvigtigt for os at have tilstrækkeligt høje niveauer året rundt. Det er derfor nødvendigt for mange danskere at tage et kosttilskud med D3 vitamin hver eneste dag vinteren igennem. Det er ifølge overlæge Henrik Hey, Vejle sygehus, som er ekspert i D3 vitamin, væsentligt at have niveauer på mindst 75 nnm/ll året rundt for at være tilstrækkeligt beskyttet.

Mangel på D-vitamin øger risiko for hjertesygdomme

Danske forskere har offentliggjort en undersøgelse, der påviser, at mangel på D3 vitamin øger risikoen for udvikling af hjertesygdomme med op til 81 procent. Amerikanske forskere har tidligere fremlagt resultater, der klart viser, at lave D-vitamin niveauer er forbundet med øget risiko for udvikling af en lang række sygdomme.

Mangelsymptomer på D3 vitamin kan være:

  • Træthed
  • Led- og muskelsmerter
  • Knogleskørhed eller osteoporose
  • Hjertekarsygdomme

Blodtrykket påvirkes af vitaminmangel

Det er også påvist, at lave D3 vitaminniveauer kan påvirke blodtrykket negativt, og et for højt blodtryk kan i visse tilfælde afhjælpes med D3 vitamin tilskud, magnesium tilskud og tilstrækkeligt med vandindtag i løbet af dagen.

Vigtigt at vide, når du skal sikre dig tilstrækkeligt høje D3 vitamin niveauer:

  1. D3 vitamin dannes, når solens stråler rammer den bare hud. Solen skal stå højt på himmelen, og anvender du solcreme med faktor, så blokerer det for cirka 90% af dannelsen af D3 vitamin. Det betyder, at det for de fleste kan betale sig at tage cirka en halv times solbadning på sommerdage, vel at mærke uden solcreme med faktor. Det er dog væsentligt at tilføje, at solbadning altid skal foretages intelligent, og der skal tages hensyn til hudtype og UV stråling. Tilstrækkeligt høje D3 vitamin niveauer har til gengæld en beskyttende effekt mod solskoldning.
  2. Det er kolesterolet lige under huden, der via nyrer og lever sikrer omdannelsen til det aktive D3 vitamin. Dannelsen af D3 vitamin er derfor afhængig af tilstedeværelse af tilstrækkelige kolesterolniveauer.
  3. D3 vitamin er et fedtopløseligt vitamin, og det optages derfor mest effektivt sammen med godt fedt. D3 vitamin har også behov for andre vitaminer og mineraler, og da stort set alle vitaminer og mineraler har behov for hinanden, så duer det ikke at tage tilskud af et enkelt vitamin uden samtidig at indtage et multivitamin/mineral tilskud af høj kvalitet.

For de fleste af os, der bor i et mørkt land som Danmark, er det nødvendigt at indtage tilskud af D3 vitamin vinteren igennem.  Det kan, sammen med en daglig højkvalitets multivitaminmineralpille, ikke blot forebygge sygdomme, det kan også spare mange penge på vores sundhedsbudgetter.